A kezdeményezés közvetlen háttere, oka, céljai:

COVID/korlátozások:

 A koronavírus terjedését csökkentő korlátozások komoly próbatétel elé állították az értékesítési lánc valamennyi tagját: a kis- és őstermelőket, a szállítmányozókat, a feldolgozó üzemeket, a kereskedelmi hálózatot. Az intézkedések rövid és hosszútávon egyaránt hatással vannak rájuk, mégis a két végpont – a termelők és a fogyasztók – sínylik meg leginkább következményeit.

A hagyományos piacok látogatottsága jelentősen csökkent, elsősorban azért, mert az előírt – 1,5 – 2 méteres – távolságtartás itt szinte megvalósíthatatlan. A „piacozás” egyfajta társadalmi-szociális tevékenység, ahol a vásárlás mellett rendkívül fontos az eladó-vásárló közvetlen kapcsolata. Piacra járni ma „trendi”, és a fiatalabb korosztály körében is hódít, mégis a hagyományos piacok vásárlóközönségének jelentős része – főleg vidéken – az idősebb korosztályból kerül ki. Mivel azonban járványügyi szempontból ők a legveszélyeztetettebb korcsoport, ezért elsősorban az idősebb emberek kerülik a piacokon történő vásárlást.

A forgalom csökkenése:

 A korlátozások a forgalom jelentős visszaesésében is megmutatkoznak. A jelenlegi értékelések már egyértelműen mutatják, mely területek kerülhetnek válsághelyzetbe az ágazaton belül: a hazai kis- és őstertermelői szektor már most komoly értékesítési problémával küzd, hiszen a szezonális termékek – a friss primőr zöldségfélék – értékesítésének ideje a tavasz.

A járvány tényleges időtartamát ma még nehéz megbecsülni, emellett esetleg újabb hullámokkal kell számolni. Ami biztos, a szakemberek a következő hónapokban is óvatosságra, felelős vásárlói magatartásra hívják fel a társadalom valamennyi tagjának figyelmét.

Veszteség minimalizálás, optimális megoldás:

 A kialakult helyzethez úgy tudunk rugalmasan alkalmazkodni, ha a termelők és fogyasztók számára is megtaláljuk az optimális értékesítési formákat. Olyanokat, amelyek egy mostanihoz hasonló helyzetben is garanciát nyújtanak a helyi gazdaság élénkítésére. Olyanokat, amelyek szigorú egészségvédelmi/higiéniás feltételek mellett is lehetővé teszik a kölcsönös felelősségen és tudatosságon alapuló közvetlen vásárlás lehetőségét. Olyanokat, amelyekben a fenntartható kereskedelem és fogyasztás szempontjai is közvetlenül és azonnal érvényesíthetők és maximalizálhatók.

Az MPSZ és az MNU tevékenysége, céljai:

 A Magyar Piac Szövetkezet és a Magyar Női Unió 3 éve tevénykedik közösen. Az MPSZ 2010 óta, az MNU pedig 2013 óta aktív támogató tagja az Agráriumnak. Kiemelt célja a hazai mezőgazdaság erősítése, a magyar vidék „helyzetbe hozása” elsősorban a kis- és őstermelői tevékenység élénkítésére irányuló kezdeményezésekkel. Ez magában foglalja, hogy kipróbált módszerekkel, minden lehetséges eszközzel, a lehető leghamarabb támogassa nemcsak a bajba jutott, hanem akár a most induló helyi gazdaságok tevékenységét.

A közös munkát ismeri el a Zichy Antónia-díj, melyet a hazai Agráriumot odaadó tevékenységükkel erősítő magyar nők, asszonyok kaphatnak meg.

Az MPSZ az elmúlt időszakban közel 80 piac elindításátkezdeményezte. Az MNU április 1-jétől elindította a Vidék házhoz jön – egészséges magyar élelmiszer mozgalmat, amely a #maradjotthon intézkedésekkeretében segíti, hogy az egészséges magyar áruk az előírt higiéniás követelmények maximális betartása mellett a legrövidebb időn belül és úton eljussanak közvetlenül a fogyasztókhoz.

Az Autós Termelői Piaca hazai kis- és őstermelőket támogató következő kezdeményezés, mely nevéből adódóan hazai gazdaságokból származó mezőgazdasági, illetve élelmiszeripari termékek értékesítését teszi lehetővé, hatása így direkt módon, azonnal érezhető.

fenntartható termelés és fogyasztásértelmében közvetlenül mindenki jól jár: nincs környezetszennyezés, a csomagolás és szállítás járulékos költségei szinte nullára csökkenthetők. Emellett tudatosabban vásárolunk, mellyel nagymértékben csökken az élelmiszerpazarlás, hiszen a megbízható forrásból származó friss áru állandó és folyamatos elérhetősége garantált.

A termelői piacon történő vásárlás előnyei:

  • tudjuk, mit veszünk:az áru nyomon követhető
  • tudjuk, milyen árut veszünk:minősége, a termelés módja könnyen leinformálható, hiszen a termelő a saját termékét árulja. Ha az áruval elégedettek vagyunk, a jövőben is ugyanazt a termelőt keressük, mivel a fizikai közelség és a személyes kapcsolat ezt lehetővé teszi
  • tudjuk, hogy fontos a környezet:a hazai termékek hagyományos módon, nagyobb élőmunkával, odafigyeléssel állítják elő, továbbá a friss termékek vitamin és ásványi anyag tartalma magasabb, szezonalitásukból adódóan gazdag, különleges ízvilággal rendelkeznek
  • tudjuk, hogy a megfelelő áron kapjuk meg: mivel közvetlenül a termelőtől vásárolunk, nem kell számolnunk a termék árában megjelenő kis- és nagykereskedők általi haszonnal. Az élelmiszer útja így a lehető legrövidebb, csökken a szállítási, tárolási, hűtési költség, ebből adódóan a környezetterhelés is.
  • tudjuk, hogy biztonságos: a hazai termék „földtől az asztalig” útjának minimalizálásával nő az élelmiszer- és ellátásbiztonság, az áruk minőségét, fogyaszthatóságát az élelmiszerlánc-felügyeletért felelős hatóság ellenőrzése is garantálja
  • tudjuk, hogy mi magunk is közvetlen hatással vagyunk a gazdaságra: a hazai termék előállítása, árusítása a térségben történik, így a bevételek is helyben maradnak, melynek köszönhetően erősödik a hazai gazdaság, a helyben maradás, továbbá élénkülnek a termelő-vevő kapcsolatok
  • tudjuk, hogy mi magunk is katalizátorok vagyunk:a termelői piac tökéletes helyszíne a termelők közötti jó gyakorlatok átadásának, mely elősegíti a termékek folyamatos minőségi javulását
  • tudjuk, hogy a termelői piac sokkal több egy „szimpla piacnál”:értékes közösségi színtér is, ahol erősödhet a közösségi összetartozás, az egymás iránti bizalom, az „egymásért jó teszünk” érzése.

… és tudjuk, hogy „Amit eszel, azzá leszel!”

Az Autós Termelői Piac közvetlen és közvetett hatása gazdasági, környezeti, társadalmi szinten is jelentős. Az MPSZ és az MNU az alaptevékenységeiben megfogalmazott célokkal, üzenetekkel, értékekkel maximális összhangban, egymást kiegészítve és erősítve  támogatja a kezdeményezés megvalósulását. Ennek értelmében: a hazai vidék étkeinek és értékeinek folyamatos elérési lehetőségét kínálva a Budapesten és a főváros környékén élőknek.

Az Autós Termelői Piac, Bag helyszínéről:

Történelmi háttér:

Bag Nagyközség a Gödöllői Dombság Észak – Keleti szélénfekszik. A gazdag régészeti leletek területén – évezredekkel előbb – élt emberek településeinek nyomai arról tanúskodnak, hogy történetük még sok ismeretlent tartalmaz.

Bag szó – besenyő, török, perzsa, örmény nyelvben ismert – jelentése: kert. A ma ismert, első írásos emlékek 1394-ből maradtak ránk. Az elmúlt évszázadok során a Rozgonyiak-, a Báthoriak mellett az Eszterházyak és a Grassalkovichok birtokokában is volt település.

A földművelés, a második évezred elején, a dombokon indult meg, a völgyekben az állattenyésztés volt az elterjedtebb. Volt időszak, amikor a gazdasági – társadalmi haladás alig volt tapasztalható, a XVIII. század elején azonban a bagi jobbágy közösség szorgos munkájának következtében a falu társadalmi-gazdasági viszonyai kedvezőbbre fordultak.

Napjainkban a kárpótlás utáni licitálással, rendezéssel termőföldhöz jutott mezőgazdálkodási vállalkozók, gazdák és társulások – összemérhetetlenül kevesebben, de hatékonyabb technológiával művelik – Bag Nagyközség földjét és részesednek annak javaiból.

A jelen:

Bagon van az M3-as autópálya egyik nagyforgalmú lehajtója. Az M31 alig 10 km, az M0 19 km-re található Bagtól. A környező települések összesített lakossága – akik Bagon keresztül érik el az autópályát – megközelítőleg 35 ezer fő. A nagyközség lakói tisztelettel őrzik hagyományaikat, de egyben modern gondolkodásukkal nyitottak az új dolgokra.

 

 

Szechenyi2020_logo